39. Jak Długie Jest Wybrzeże Anglii?

Nie tylko brzegi Wielkiej Brytanii mają nieskończoną długość, ale wszystko co jest wokół nas. To co jest nieograniczone i wielkie zależy od punktu widzenia – mrówka wie, że nie wystarczy jej życia na wędrówkę po nawet fragmencie tych miliardów zakrętów. Ja wiem., że znaczenia słów też nikną w nieskończoności, chociaż jest tylko jedno Słowo które zawiera całość słów i myśli.
Ustawmy problem w sposób, w jaki Mandelbrot to zrobił: jak długo cięgnie się wybrzeżu Wielkiej Brytanii? Pytanie jest mniej trywialna, niż wydaje się. W istocie wybrzeża ma zazębienia ,zatoki i cyple. Każdy Zatoka, sam składa się z mniejszych kieszenie i każdego cypel z mniejszymi. Jeden można odgadnąć, że znaleziono długość będzie zależeć od stopień szczegółowości jeden postanowiła wziąć pod uwagę. Jeśli za pomocą mapy, możemy ankiety wybrzeża z kroków 50 km (na przykład kompasu, w których interwał igły odpowiadają odległości 50 km przy użyciu) możemy uzyskać pewien okres. Następnie możemy ponownie uruchomić przy przedziale igły, odpowiadająca 10 km, następnie 1 km (za pomocą bardziej szczegółowe mapy). Na może dalszego rozumowania z kroków 100 m z mapą jeszcze bardziej szczegółowe, a następnie możemy iść na wybrzeżu sam, przypuszczenia, że można zaobserwować człowiek krótkiego spaceru, następnie mały piesek, a ponadto mrówka. Za każdym razem, gdy długość większy będzie można znaleźć w odwrotny stosunek do stopnia, stosowanych do pomiaru wybrzeża. Co to jest prawdziwa długość wybrzeża?. Nieunikniona konsekwencją jest to, że długość wybrzeżu Wielkiej Brytanii jest nieograniczony, wynikiem najwyraźniej paradoksalna, ale które wyraźnie miały być podana przez Perrin bez żadnego uzasadnienia matematycznych.

Tagi:

Komentarzy 6 to “39. Jak Długie Jest Wybrzeże Anglii?”

  1. nyema Says:

    czekałam na Mandelbrota!!! on jest fraktalny, a problem, jak długo ciągnie się wybrzeże W. Brytanii sprawił, że popatrzyłam na zegar w dolnym prawym rogu.
    wskoczyłam do kieszeni na cyplu, tu jestem, stąd się rozglądam i widzę jak mrówka:)

  2. stefan Says:

    nyema: najwyższy czas chyba. żebyś zaczęła opisywać Twoje fraktalne widzenia w pismielinearnej – tytuł pasuje jak ulał do fraktalności, bo ten fraktalny poemat miał siedem linii i pewnie 89 słów. Blip miałby możliwości fraktalne, gdyby pozwalal na więcej słów. No, właśnie – jak widzi mrówka? dla niej to co dla nas jest malutką przestrzenią jest wszechświatem. 🙂

  3. nyema Says:

    dzień dobry:) na fraktalne opisy wszystko by wystarczyło, nawet blip: fraktal sam urasta,
    a pismolinearne się rozjeżdża i czasem go wcale nie widać, a ja trwam przy nim, chociaż już nikt mi nie odpowiada na prośby o reperacje…
    najgorsze, że nie mam żadnych widzeń, tylko CecyliaŚniegocka mi się śniła, już spenetrowałam sieć i wiem, kim była:)

  4. stefan Says:

    nyema: dzień dobry, wiosennie wyglądający, ale nie wiem jeszcze czy ciepły. Tak jest, fraktale rosną same z siebie gdy na nie patrzą ludzkie mrówki. Czy wiesz, że gwiazdy to te fraktalne obrazki. Odkryłem nową konstelację o której nigdy nie słyszałem – żuraw! czytam pismolinearne i nic mi się nie rozjeżdża. U Ciebie jakieś psotne fraktalki latają? Cecylia Sniegocka brzmi melodyjnie.

  5. nyema Says:

    co z tym gwiezdnym żurawiem? czy to jest nigdzie i wszędzie?
    zachwyciłam się szamanami od rzucania słów:)
    czy ja mogę tego fraktalnego wiersza użyć jako motta do Prawdziwego Pisania (którego nie ma w blogach, ale w tempie żółuwim mimo wszystko powstaje)? w Twoim tłumaczeniu? czy ja mogę? ten wiersz jest jak koan…
    pismolinearne rozjeżdża się dwa-trzy razy dziennie i niekiedy jest tylko nieznacznie rozstrojone, tagi robią krecią robotę na zapleczu i im więcej jest notek, tym gorzej znowu zestroić, a potrzebne mi będą tagi..
    lubię te małe blogi pl., mam to za jakiś znak, że tam się psuje…
    ciekawe, co browarzysz dzisiaj:)

  6. stefan Says:

    nyema: moje tempo zwolniło się ostatnio do pełzania, bo kuruję się na moje własne znachorskie sposoby, a to wymaga trochę lenistwa, aby oszczędzać energię. Znalazłem b. ciekawą angielska stronę pt Konstelacje Słów, gdzie każda konstelacja jest zanalizowana w etymologicznych powiązaniach. Po polsku to jednak nie wychodzi na to samo. Jasne, że możesz użyć mój wolny przekład Fraktala89/7 – nie musisz pytać. Te inne blogowiska mają fanaberie i dlatego lubię wordpressa, nawet jeśli też czasem ma wyskoki. Nie wiem co i gdzie się dziś pokaże, bo browarzę pstrąga na kolację 🙂

Skomentuj

