65. Zwięzłe Estońskie Dźwięko-kąski

„Proza krótkich form pasuje do naszych czasów; są one przylegające i akceptowalne do naszego świata, z którego prędkość zrobiła silne i gęste. Jest nie dziwi następnie 2009 zobaczyłam publikację trzech zadziwiające kolekcje miniatur: Jan Kaus Miniatury, Kalev Keskküla Łagodność Życia i Asta Põldmäe Listy do Jaskółek – wszystkie poetycko pyszne, ostrożnie z substancją nieznaczne, lecz zwięzłe – do odczytu szybko i z przyjemność.

 Pozwól nam przyjrzeć Wimberg’s VI Riin. „Dwadzieścia jeden opowieści z Życia Dziewczynki.” Wimberg przędzie wysoce wrażliwy świata, obraz przez obraz.. Okazjonalnie VI Riin wydaje się przekształcić w Alicja w Krainie Czarów, zdolne do wyjścia z rzeczywistości. Tak samo matka i ojciec posiadają własne „momentów wizje” i ucieczek. Takie mistyczne i w tym samym czasie, zasadniczo proste momentów służą do przechwytywania najbardziej istotnych aspektów naszej ery. Nawet kiedy członkowie rodziny VI Riin czytać książki lub jeść, telly, sakralne perpetuum mobile obrazów Estończyków, jest włączone „na wszelki wypadek”.
 
To prawda, że feminists może wykryć niektórych krytyki skierowanych na kobiety, tyci ale wyczuwalny bitowe szowinizm. Opowieści ujawniają, że matka jest bardziej nerwowe i wysoce strung, jej szałaśnictwie z jej dziewczynami są nieco podejrzanych, ona okręt odczytuje mniejsza liczba książek i zegarki bardziej mdłe mydła na TV, jej relacji z dziecko jest więcej powierzchowne nieszczere itp. Okazuje się również, że ma ona mniej czasu dla siebie więcej niepokoje więcej kłopotu i więcej pracy. ” Wyjątki z artykułu „Rodzinne Opowiastki w Dobie Miniaturyzacji” –Jurgen Rooste Estonian Literary Magazine wiosna 2010. (angielski text-web tłumacz) PS. „szałaśnictwo=wycieczki. zegarki=ang watch, oglądać albo zegarek)

komentarzy 6 to “65. Zwięzłe Estońskie Dźwięko-kąski”

  1. signe Says:

    ja tu już trzy razy przeczytałam i myślę, że na tej estońskiej prozie krótkich form, silnej i gęstej, moglibyśmy objechać Kulę ziemską z Listami do Jaskółek, boże, ludzie takie cuda piszą, a my musimy czytać internet, to wariactwo, ja nie mam czasu, chcę listy do jaskółek i wyłącznie Twój blog do odczytu szybko i przyjemność.
    wyjścia z rzeczywistości też wydają mi się bardzo dobre, mogą być z cyfrówką, i inne wyjątki zminiaturyzowane:)
    przechwytujesz moją wdzięczność???
    :***

  2. stefan Says:

    signe: pałam zazdrością że nie wymyśliłem takiego tytułu jak te Listy Do Jaskółek. Piękne! Estonia mnie zdumiała i zasmuciła, że przez ten ugro-fiński język jest dla nas niedostępna ich literatura. Ale oni pewnie mają ten sam problem z polską literaturą. Ach, te krótkie formy! Podobał mi się kiedyś blip dopóki nie utonąłem w tsunami pustosłownych 160 znakowych bzdur. Ale chce praktykować prywatny blip. co nie jest łatwe.
    Dziś miałem tfurczy dzień i nawet Klechdy dostały krótki wpis. Wdzieęcznij się jak najczęściej ;.) :***

  3. signe Says:

    listy do jaskółek konieczne:)
    zajrzę do klechd, ach, Klechdy!!!
    ja teraz muszę się opamiętać i skupić poza tzw. siecią, ale Twoje listy do jaskółek, jakkolwiek nazwane, zawsze przeczytam
    :***

  4. stefan Says:

    signe: tylko nie uciekaj z sieci, bo na kilka zdań zawsze znajdzie się parę minut. Mnie też marzy się letnia cisza i szum morza i zapach sosen na plaży…Estończycy zdumiewają mnie poezją słów i pomysłowością. Inny tytuł ” Wakacje chmur” – pozwalają inaczej ujrzeć ich turystyczne zapędy :***

  5. signe Says:

    a co powiesz na „Lato chmur”?
    nie uciekam z pewnych miejsc, wieszjakich, tujestem:)

  6. stefan Says:

    signe: no, tak, gdy niebo jest błękitne od krańca do bezgranicza to chmury mają lato i są na letnisku, ale gdzie? Czy jest chmuro-turystyka? ten temat moznaby rozwinąć w Listach do Jaskółek, bo one mają wiedzę podobłoczną. Bądź badź…:)

Skomentuj

