79.Chwistek: Wielość Rzeczywistości

Trafiłem okrężną drogą książkowo-webowych poszukiwań na Leona Chwistka, niezwykłego geniusza przedczasów, , a od niego na ciekawy 15min film o Wielości Rzeczywistości. Warto posłuchać i popatrzyć, a także poczytać o tym interesującym charakterze z przedwojennej Polski.”Wielość rzeczywistości” / „Wielość rzeczywistości”, 1921). „Chwistek rozróżnia cztery typy rzeczywistości: popularną, fizyczną, zmysłową, i widoczną. Były odpowiadające im prądy w sztukach plastycznych – prymitywizm, realizm, impresjonizm i futuryzm, odpowiednio. Chociaż Chwistek nie nakładał tych hierarchii na rzeczywistości,  jednak uważał on że futuryzm posiadał największą wewnętrzną wartość twórczą.”  Ten blog jest także interesujący, ale nie mam dziś czasu na dalsze czytanie. Wstawiam do rss.

Tagi:

Komentarzy 5 to “79.Chwistek: Wielość Rzeczywistości”

  1. signe Says:

    dzięki! a ja ten niezbędnik czytam akurat o multiwszechświatach, już chyba niepotrzebnie,
    rzeczywistość popularna i widoczna, nad tym pomyslę zaraz,
    dobranoc:)

  2. stefan Says:

    signe: ja sobie ledwie daję radą z moją prywatną rzeczywistością, która nie jest popularna ale widoczna. Jeden wszechświat zadawala wszystkie moje ambicje … dobranoc 🙂 PS nie mogę nijak odszyfrować tego nowego awatarka

  3. signe Says:

    Chwistek chyba czeka, aż go poznam, a ja nic tylko przewracam stare zbiory w poszukiwaniach czasu, który oby nie był całkiem stracony, a Ciebie nie ma tu wcale, coś jest ważniejsze, więc trzymam Cię w myslach, bądź zdrów

  4. signe Says:

    przyślę Ci ten awatarek w większym rozmiarze, to obrazSabiry Manek wzięty z netu, jest ich cała seria i mają w środku wpisane linie heksagramów i-cinga

  5. stefan Says:

    signe: dostałem, dziękuję pięknie i odpowiedziałem z wyjaśnieniem. Dziś może jeszcze zdążę coś wkleić tutaj a propos wpisu w Uroczysku. Chcę bardzo bawić się słowami co działa na mnie jak nektar z ambrozją, ale czasem jest trudno. Zwłaszcza gdy wilkołaki straszą w pełnię. 🙂

Skomentuj

